onsdag 10 februari 2010

Att inte finnas på Spotify är bara korkat

Nu verkar det som att Warner inte vill ha sina artisters musik på Spotify längre. Smaka på deras omvärldsanalys i det här citatet:

"Att få all musik gratis, och att sedan lockas till en betaltjänst, är inte den sortens inställning till affärer som vi vill stötta i framtiden"

De har missat grovt hur verkligheten ser ut. Newsflash! All musik finns tillgänglig gratis via Pirate Bay och liknande, och att få folk att gå över från detta till Spotify är precis det skivbolagen måste göra om de vill tjäna pengar i framtiden.
Nej just det! De vill filtrera hela Internet och sätta fildelare i fängelse så att folk ska tvingas köpa plastbitar om de vill ha musik. Det är den affärsmodellen som skivbolagen har.

Jag kan berätta hur det funkar för mig, och många andra också tror jag. Om den låt jag letar efter inte finns på Spotify så letar jag upp en video med låten på Youtube istället. Alltså går skivbolagen från att tjäna en liten penning på Spotify, till att tjäna ingenting när jag lyssnar på låten från Youtube.
Att ta bort sina artister från Spotify är helt enkelt att slänga bort sin bästa möjlighet att tjäna pengar på musik i dagens värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar