fredag 25 februari 2011

Är du rädd för Google?

DN:s hemsida har idag en artikel om hur läskigt det är att Google har fått en så stark ställning i sökmotorbranschen att företaget har håller på att skaffa sig ett monopol som kan utnyttjas på farliga sätt för att hota internetanvändares privatliv.
Det må vara sant att ett sådant monopol är skrämmande, men artikeln i sig visar även på hur problemet har uppstått i och med att man nästintill sätter likhetstecken mellan "sökmotor" och "Google".
Newsflash! Det finns andra sökmotorer!
Det är väldigt lätt att byta. Själv kör jag Altavista sedan ett tag tillbaka. Jag får de resultat jag letar efter och jag slipper känna att jag stödjer ett monopol. Så enkelt är det.

Googles läskiga monopol är enbart en produkt av lata konsumenter. Är du rädd för Google? Sluta gnäll, lägg in en annan sökmotor istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar