onsdag 10 augusti 2011

Moralpanik i praktiken

När jag var på Stockholm Pride förra veckan fick jag se ett högst konkret exempel på hur moralpanik fungerar i praktiken.
Feministiskt Initiativ höll ett seminarium på stora scenen, och i publiken var en tjej som låg ner och solade barbröstad. Jag reagerade när jag såg det av den enkla anledningen att det i dagens samhälle är något ovanligt att man ser en barbröstad tjej på offentlig plats, tyvärr. Nog för att jag gillar att se nakna kvinnobröst, men jag tycker samtidigt att vi borde vara så vuxna att inse att det inte är något dramatiskt att en tjej tar av sig på överkroppen. Ingen stor grej, låt det göras. Jag har flera kompisar som har sysslat med "Bara bröst"-aktioner på simhallar, och jag stödjer det eftersom jag tycker att väldigt larvigt att ett par kvinnobröst fortfarande kan väcka chock i Sverige 2011, och det är dags att avdramatisera hela grejen.

Jag ställde mig en bit bort och lyssnade lite på seminariet (det handlade om "Nationalisternas kidnappningsförsök av HBT-debatten - ett intressant ämne som panelen tyvärr gled ifrån alldeles för snabbt). Jag stod bredvid två poliser i tjänst, och efter några minuter kom en ung kille fram och pratade med dem. Han påpekade för dem att det låg en tjej och solade barbröstad framför scenen, och han undrade om inte det är otillåtet på något sätt. Jag försökte lyssna på diskussionen men hörde inte så mycket mer, men kontentan av samtalet framstår som beskriven ovan. Efteråt gick killen därifrån, och poliserna stod kvar och gjorde lyckligtvis ingen åtgärd mot den solande tjejen.

Jag har försökt fundera på hur den där killen egentligen tänkte. Det framstår inte som att han är någon moralfascist med en medveten agenda att stoppa nakenhet i det offentliga rummet. Däremot har han säkerligen blivit influerad av ett samhällsklimat där moralfascister ges alldeles för mycket plats. Vid åsynen av av ett par nakna kvinnobröst på offentlig plats fick han känslan av att det där "är nog fel på något vis" och "man borde nog säga till". Dock gick han inte och talade med tjejen ifråga, nej moralpanik yttrar sig väldigt sällan i form av att man diskuterar direkt med personen. Istället gick han och uppsökte närmaste representant för ordningsmakten och hörde sig för lite försiktigt om det där beteendet han observerat kanske strider mot lagen på något vis. Lyckligtvis var just dessa poliser ytterst ointresserade av en sådan struntsak.

Det känns som att det är på detta vis moralpanik drivs. De högljudda moralfascisterna indoktrinerar en större massa som sedan irriterar sig på andra människors beteende. De känner att man "för säkerhets skull" borde kolla med ordningsmakten, men är alldeles för fega för att tala direkt med människan de stört sig på.
Till killen (och alla liknande honom) vill jag säga: Håll käften! Nej, du ska inte blanda in närmaste polisman i saken. Låt tjejen sola sin bröst ifred. Om du på allvar känner att detta stör din tillvaro råder jag dig att söka psykiatrisk hjälp, eller helt enkelt bara chilla, vad som nu är enklast.
Jag är trött på att moralpanik drivs ständigt framåt av fega människor som vill besvära ordningsmakten med att ingripa mot andra människors fullständigt harmlösa beteenden. Väx upp för fan!
Låt tjejer visa brösten på samma villkor som killar. Det är inte för mycket begärt av ett modernt samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar