söndag 4 april 2010

Miljövänligare flyg

SVT Rapport berättar om ett ämne som jag har hållit koll på ett tag: utvecklingen av biobränsle för flyg. Det finns många människor som vägrar tro på att flyget kan bli mer miljövänligt, men faktum är att inom några få år så kommer förmodligen en stor del av världens kommersiella flygplansflotta att drivas av biobränslen.

Jag har sagt det länge nu: det finns ingen anledning att föra krig mot flygindustrin och utmåla människor som skurkar för att de vill flyga. Det är inte transportmedlet i sig det är fel på, det är drivmedlen vi måste förändra. Till dessa nya bränslen ska man lägga utvecklingen av nya bränslesnålare flygplanstyper som Airbus A380, Airbus A350, Boeing 787 och Boeing 747-8, plus åtgärder som glidflygning vid landning. Snart kommer utsläppen från flyget ha minskats drastiskt och Svensson behöver inte längre ha dåligt samvete för att ta sig ett jullov i Thailand.

Jag blir ofta kallad naiv för att jag tror att teknologin kommer att lösa våra miljöproblem. Det är märkligt då jag om och om igen bevisas ha rätt när utvecklingen går framåt. Jag tror att vetenskapen är bra mycket snabbare än politiken för att möta de utmaningar vi står inför.
Flygning är bra! Det ger människor möjlighet att se världen på ett sätt som man aldrig tidigare kunnat i historien, och det är en viktig del i framväxten av globalt välstånd. Så sluta den bakåtsträvande kampen mot flyget! Inse att utvecklingen går åt rätt håll, och passa på att njuta av möjligheterna det ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar