fredag 31 december 2010

En välbehövlig seger

Vid årsskiftet om några timmar byter Estland valuta till euron, och det är vad jag tänker fira med skumpa och fyrverkerier i kväll.

Valutaskiftet sker mitt i vad som kallas "eurons kris" där många skyller situationen i Grekland och Irland på den gemensamma valutan och menar att EMU borde läggas ner. Men euron är varken orsak till att dessa länder hamnat i finansiella problem, ej heller orsak till att de har svårt att hantera problemen. Ändå beskylls den gemensamma valutan för detta av en bunt olyckskorpar som har en medveten agenda att förstöra valutaprojektet genom att underminera förtroendet för det, på felaktiga grunder. De har lyckats få media med sig eftersom problemformuleringen är så enkel (trots att verkligheten är mer komplicerad), och vips lyckas man förstöra allmänhetens förtroende för euron under åratal framöver.
Däri ligger den verkliga krisen: propagandasegrar som radas upp för euroskeptikerna vilket kan orsaka verklig skada i längden. Jag ska skriva ett längre inlägg om detta framöver och i större detalj redogöra för min syn på saken.

Men idag kan eurovänner som jag glädjas åt att en verklig seger vinns i och med att projektet går framåt och eurozonen får ett nytt medlemsland. Estland går med i gemenskapen och visar mod i en situation där många blivit skrämda till feghet. En framgång ej bara i medias rubriker, utan i människors vardagsliv. Ett steg närmare ett gränslöst Europa, en barriär mindre mellan människor.
I en värld där de dåliga nyheterna hela tiden rullar in och där utvecklingen ständigt verkar gå åt fel håll på så många sätt att jag konstant är på vippen att desillusionerad ge upp politiken för alltid, då behöver jag glädja mig rejält åt de framsteg som görs, och Estlands nya valuta ska jag fira rejält ikväll.
Happy New Euro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar