söndag 2 januari 2011

Vältajmat ledarbyte i Piratpartiet

Partiledarbytet i Piratpartiet är bra på många sätt. Till att börja med är jag glad att Rick håller sitt löfte om att inte sitta längre än fem år för att därmed inte låta personlig stagnation gå ut över partiet. Han gör ett strålande exempel på att förnyelse i ledarskapet av ett parti är något naturligt och behöver inte ske på grund av kris.
Självklart kommer vissa belackare försöka få det att låta som att Rick kliver av för att ta skulden för det dåliga valresultatet Sahlin-style. Men jag tror inte detta stämmer. Visserligen har många uppfattat Rick som en belastning på grund av hans många kontroversiella uttalanden som vissa menar har sabbat partiets valkampanj. Personligen tycker jag att Rick har haft rätt i så gott som allt han har sagt, det har bara kraschat totalt med aktuell medialogik då Rick ofta ligger åratal före den allmänna debatten i samhället. Han har helt enkelt sagt saker vid fel tillfällen till människor som inte förstår sig på dem, och sedan har detta blivit ammunition för PP:s fiender.
Rick är en utmärkt idéspruta och har gjort en enorm insats i och med att han grundade PP, men att driva partiet med en proper fasad och utan inre slitningar har uppenbarligen inte varit hans starka sida. Där tror jag att Anna Troberg kommer att passa fantastiskt. Hon är otroligt okontroversiell, verkar väga sina ord noga, och ger mig intrycket av att vara väldigt bra på att hantera människor. En person bättre lämpad för att driva vidare partiet hade inte gått att hitta. Och det är ett viktigt jobb: PP har ett oerhört tungt uppdrag som opinionsbildare i Sverige och folkvalda i EU.
Det glädjer mig slutligen att se att Rick går vidare som politisk evangelist - ett uppdrag som är perfekt för honom. Nu kommer han kunna ägna sig åt att göra det han är bäst: resa världen runt och sprida idéer. Jag tror att han kommer att gå till historien som en av de största visionärerna i svensk historia, och jag tackar honom redan för det och önskar lycka till i fortsättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar