söndag 11 juli 2010

Littorin straffas för icke-brott

Visserligen förnekar Littorin att han har köpt sex, men det hindrar inte lynchmobben från att gå igång med full kraft mot en misstänkt person, precis som Tant Gredelin ville, även om hon inte kunde tänka sig att det skulle vara mot en av hennes ministerkollegor.

Men för argumentationens skull låt oss anta att han är skyldig. Vad innebär det?
Min första reaktion var en axelryckning och ett rungande "So what?". Sexköp är ett icke-brott. Littorin har inte skadat en enda människa (jag hör inte "Anna, 30" gråta ut om hur illa behandlad hon blev). Littorin har tillsammans med en myndig samtyckande människa begått en sexuell handling som inte godkänns av en feministisk och kristen lobby. Brottet är av samma karaktär som om han för hundra år sedan blivit ertappad med homosexuellt umgänge. Framtidens människor kommer att skratta åt att det ens var kriminellt.

Men visst bör en högt uppsatt partifunktionär följa lagen oavsett hur idiotisk den är. Ändå tycker jag väldigt synd om Littorin. Han har haft ett oerhört krävande arbete, är mitt i en uppslitande vårdnadstvist, har blivit jagad av media, och blir nu lynchad för ett moralbrott vilket leder till att alla hans närmsta vänner tar avstånd från honom.
Någonstans önskar jag att detta kan leda till ett uppvaknande inom regeringen. Efter att ha presenterat en "utvärdering" av sexköpslagen, som är så pinsamt osaklig och vinklad att den skulle blivit grovt underkänd om den var en akademisk uppsats, så blir nu en minister anklagad för sexköp vilket visar en gång för alla att sexköpare kan vara en person som inte bara är normal och hygglig utan även mitt i regeringens egna led. Kan detta leda till att vissa inom alliansen börjar fundera på varför de är under ett statsfeministiskt ok? Nu borde lagen sättas under press som aldrig förr.

Tyvärr så kommer det nog inte att ske någon borgerlig eftertanke, är min realistiska bedömning. Regeringen kommer att försöka tiga ihjäl detta, vilket inkluderar en total utfrysning av Littorin. Så mycket prestige har lagts i sexköpslagstiftningen att om en tidigare vän och kollega måste offras så kommer så att göras.
Vuxenmobbning för att bevara en morallag - aldrig tidigare har svensk politik sjunkit så lågt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar