onsdag 7 juli 2010

Your Freedom

Jag har höga förhoppningar på Liberal Democrats och deras ledare Nick Clegg ända sedan det brittiska valet för ett par månader sedan, och än så länge talar Clegg vackrare än jag trodde att någon europeisk politiker skulle göra inom överskådlig tid. Bara lyssna på honom i den här videon där han talar så enkelt men samtidigt så förtrollande skönt att jag får en liten crush för honom.

Den brittiska regeringen har alltså startat en hemsida där de ber om medborgarnas synpunkter om vilka lagar som ska avskaffas för att öka folkets frihet. Inte illa! Här har vi alltså en politiker som vill avskaffa lagar istället för att tvångsmässigt driva igenom nya, en politiker som inser att lagar kan vara ett problem och inte en universallösning. Jag hade nästan tappat hoppet om att sådana politiker fanns.
Clegg vill alltså göra upp med Labour-erans polisstatsbygge och istället återupprätta friheter i landet genom att minska statens inflytande, och han ber om folkets åsikter kring hur det ska gå till. Jag tror jag är kär...

Men visst är det bara vackra och artiga ord än så länge. Det kommer att vara upp till bevis ifall regeringen verkligen lyssnar på folket och levererar i form av konkreta handlingar. Men jag förblir än så länge optimistisk. Jag har registrerat mig på hemsidan och ska lämna mitt bidrag till hur Storbritannien kan bli ett bättre land. Förhoppningsvis kan det även smitta av sig på resten av världen. Nu återstår det bara att regeringen också skrider till verket, och i slutänden kommer Clegg att bedömas för vad han verkligen uträttar. Men just nu ser Storbritanniens framtid ljusare ut än på väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar