måndag 27 juni 2011

Internet är grundläggande infrastruktur

Mycket kan sägas om de vidriga förslagen från diverse makthavare om att folk ska stängas av från internet för sådant som illegal fildelning. I detta blogginlägg tänker jag dock argumentera för att vår tillgång till internet måste värnas inte bara politiskt utan också praktiskt.

Jag har nyligen haft en vecka utan internet-uppkoppling och blivit effektivt isolerad från resten av världen. Supportpersonalen på Com Hem ger olika besked varje gång man ringer dem, men eftersom det var modemet som var trasigt tänkte jag att man borde kunna gå ner på stan och köpa ett nytt. Icke då! Com Hem använder tydligen väldigt speciella modem som man inte får tag på hur som helst.
Vad som gjorde mig riktigt arg var det faktum att modemen fanns där i flera butiker, men de lämnas bara ut till kunder som tecknar nytt abonnemang. Jag var tvungen att vänta på att en apparat av exakt samma sort kom med posten från Härnösand.
Jag var alltså utan internet i en vecka helt och hållet i onödan! Något som Com Hem måste vara fullständigt medvetna om då de inte har ett arrangemang som gör att kunder kan byta trasiga modem hos återförsäljare.

Av en slump slutade mitt mobilabonnemang hos Telia att funka samma dag, så jag kunde inte använda internet i mobilen heller. Jag fick gå till en Teliabutik för att få veta att det var p.g.a. en missad faktura som kommit bort bland mina adressändringar på senare tid. De har skickat fakturan och påminnelser till min gamla adress och sedan prompt stängt av abonnemanget när de inte fått betalt.
Verkar detta okej? Låt mig ge ett förslag på alternativ lösning: de kunde ha skickat ett SMS med info till det berörda telefonnumret som uppenbarligen användes. Men något sådant kunde Sveriges största telebolag inte göra. De bara skickade mig papperspost och försökte inte använda den telefonservice de själva driver. Idiotiskt och nonchalant!
Jag förstår inte varför jag ens behöver få faktura i papperspost, det är ändå bara en rad siffror som ska matas in i internetbank, den infon skulle lätt få plats i ett SMS.
Nu har jag betalat fakturan, men elva dagar senare har mitt abonnemang inte kommit igång. Det är inte rimligt att det tar så lång tid. Men man kunde visst betala en extra avgift för att få igång abonnemanget snabbt. Jag gissar att väntetiden alltså är till för att lura folk på pengar, och så öppnar de abonnemanget med exakt samma procedur bara utan att vänta några dagar med att trycka "på".

När jag var utan internet kunde jag inte ägna mig åt mina studier, mitt arbetssökande eller mitt föreningsengagemang eftersom alla dessa aktiviteter är baserade på informationssökning och personkontakt över internet.
Vi måste sluta tänka på internet som en lyxvara, som något man ska vara glad att man har, som något man ska böna och be för att få tillbaka. Internet är grundläggande infrastruktur i dagens samhälle. Det är som el och vatten: det ska funka, hela tiden, och om det slutar funka så ska det åtgärdas omedelbart. Ingen i dagens Sverige skulle acceptera att vara utan el eller vatten i en vecka för att leverantörerna har slarviga och omständliga rutiner för att åtgärda fel. Det är inte okej att bemötas av okunnig supportpersonal, slöa reparatörer och långsamma papperspostleveranser.
Vi konsumenter måste ställa högre krav. Vi måste applicera den makt vi har i vår plånbok och få internetleverantörerna att inse att vi inte tolererar dålig service. Internet betyder så mycket för utvecklingen av dagens samhälle att vi inte får acceptera att underhållet av tekniken missköts.
Nästa gång du blir av med internet - ta till den attityd du skulle ta om du blev av med strömmen. Problem ska åtgärdas omedelbart, när än på dygnet och veckan som de inträffar. Ofrivilliga avstängningar från internet är ett hot mot vår demokrati och ekonomi, detta oavsett om de orsakas av ondsinta politiker som Nicolas Sarkozy eller av inkompetenta företag som Com Hem och Telia.

Men kudos till Max Hamburgerrestauranger vars Wi-Fi räddade mig från att bli galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar