tisdag 3 november 2009

Kampen mot barnporr är på väg att spåra ur

Det talas om ytterligare lagskärpningar rörande barnporr, och nu ska det tydligen bli förbjudet att ens titta på barnporr.
Jag frågar mig först om det ens är möjligt att ha ett sådant förbud. Om någon sätter upp en affisch med barnporr ute på stan, ska alla förbipasserande bli bötfällda då?
Folk kommer inte ens våga anmäla barnporr, för man måste nämligen ha tittat på bilderna för att kunna konstatera att det är barnporr. Det finns massvis med praktiska problem och det verkar som att Beatrice Ask skjuter sig i foten värre än hon brukar (vilket jag inte trodde var möjligt).

Jag vet att detta är ett mycket känsligt ämne med många starka åsikter, men det är ingen ursäkt för att brista ut i total panik. Jag känner att jag måste förtydliga att jag är emot barnporr själv, för det finns alltid någon som är snabb att misstolka sådana här debattinlägg.
Det verkar som att det finns en rörelse som ser det som sitt uppdrag att reglera hela Internet med barnporrsbekämpning som ursäkt. ECPAT har visat sig stoppa fullt lagliga sajter och ser tydligen yttrandefrihet som acceptabel collateral damage i sammanhanget.
Tyvärr måste jag säga att den reglering som de försöker sig på är helt enkelt inte praktiskt möjlig, men de vägrar förstå det.

Pedofiler blir vi inte av med. Det är en sexuell läggning och sådant rår man inte för. Årtusenden av försök att lagstifta bort vissa läggningar har alltid misslyckats. Man kan förbjuda handlingar men inte tankar och känslor.
De som försöker starta en allmän debatt om saken blir genast angripa och till och med polisanmälda. Jag blir själv helt paranoid av att bara länka till deras hemsida, vilket visar hur långt det har gått.
Budskapet är bara så enkelt som att det går inte att förbjuda folk från att vara pedofiler, men vi kan (och bör) förbjuda dem från att våldföra sig på barn.

Som alltid måste man komma ihåg grundsyftet med en lag, i det här fallet att förhindra övergrepp på barn. Därför är det de som producerar eller aktivt stödjer barnporr som ska sättas dit. Men om man tror att man kan reglera hela Internet och att införa ett allmänt tittförbud, då har man tappat alla koncept av verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar